FAQ.
Vanliga frågor & svar.
Läs gärna igenom våra frågor & svar nedan före du kontaktar oss eller bokar en fri rådgivning.
Vi ser fram emot att få prata med med dig.
Hur ser arbetsprocessen ut?
Fyll i vårt enkla formulär eller nå oss på telefon 0704 - 50 95 95.
För oss är det personliga mötet viktigt för att kunna förstå dina förväntningar tillsammans med trädens förutsättningar. Offert med fasta priser samt RUT-avdrag skickas till din e-post. Arbete utföres inom 3 veckor efter accept på offert.
Tar ni hand om ris och stam efter utfört arbete?
Vid förfrågan specificeras priset för städning och bortforsling.
Hur lång tid tar arbetet?
Beror på arbetsuppgiften.
Pris?
Offert specificeras med fasta priser per arbetsmoment.
RUT-avdrag?
Absolut, 50% av arbetskostnaden. För mer information se; skatteverket.se.
Är det obligatoriskt med närvaro när arbetet utföres?
Nej, men det är alltid intressant med nya möten.
Får man ta bort grenar från grannens träd?
Enligt jordabalken; ja. Dock är det alltid fördel med kommunikation innan arbetet utföres.
Hur ofta behöver man underhålla sina träd?
Beror på individen och typ av beskärning.
Tidpunkt för avancerad trädfällning?
Vintern är att föredra, inga löv eller fåglar i träden.
Tidpunkt för beskärning?
Undvika knoppsprickningen under tidig vår annars är det individuellt beroende på art och typ av beskärning.
Får man som privatperson hjälpa till under arbetets gång?
Nej, eftersom försäkring ej täcker ifall någonting händer.
Klipper ni häck?
Ja.
Klipper vi träd?
“Nej” men vi beskär gärna enligt praxis från modern trädvård.
Fräser ni stubbar?
Ja.
Försäkring
Alltid ansvar/livförsäkring från IF. Dokument kan skickas vid förfrågan.